تنگی کانل نخاعی

اطلاعات کامل در رابطه با تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی از مهمترین دلایلی است که موجب درد کمر و پا می شود. شما با بالا رفتن سن امکان دارد که ستون فقرات تان دچار تغییراتی گردد. هر یک از این تغییرات فرسایشی هستند که فرایند طبیعی افزایش سن  این تغییرات را به دنبال دارد. تنگ بودن کانال نخاعی به طور معمول در اثر آرتروز ستون فقرات شکل می گیرد.

این بیماری یکی از پدیده های فرسایشی می باشد که بیشتر در افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند مشاهده می گردد. تغییرات فرسایش ستون فقرات علائم و همچنین دلایل متفاوتی دارد. در صورتی که شما می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تنگ بودن کانال نخاعی و روش های درمانی این پدیده داشته باشید با ما در ادامه همراه گردید.

تنگی کانال نخاع

علائم تنگی کانال نخاعی

برخی از علائمی که مربوط به تنگ بودن کانال نخاعی می باشد عبارت است از :

۱. یکی از مهمترین علائم این پدیده درد در قسمت کمر می باشد. بسیاری از افرادی که درد زیادی در قسمت کمر خود دارند امکان دارد که به این بیماری مبتلا شده باشند.

۲. سوزش و درد زمانی که از باسن آغاز می ‌گردد و به پشت ساق و ران می رسد یکی دیگر از عوامل مربوط به این پدیده است. درد سیاتیک امکان دارد که در هر یک از دو قسمت اندام تحتانی ایجاد گردد که همین درد نشان دهنده تنگ بودن کانال نخاعی است.

۳.  خواب رفتن پاها یکی دیگر از عوامل مربوط به تنگ بودن کانال نخاعی می باشد.

۴. سوزن سوزن شدن پاها زمانی که تنگ بودن کانال نخاعی افزایش پیدا کند مشاهده می گردد.

۵.  گرفتگی اسپاسم عضلانی در قسمت اندام های تحتانی یکی دیگر از علائم تنگ بودن کانال نخاعی به شمار می رود.

۶.  ناتوانی و ضعف پا موجب می گردد که افراد توانایی کافی برای راه رفتن نداشته باشند. در این صورت آنها باید به پزشک مراجعه کنند تا کانال نخاعی شان مورد بررسی قرار بگیرد.

7. در صورتی که افراد احساسی درون پاهای خود نداشته باشند امکان دارد که به این پدیده دچار شده باشند.

۸.  ضعف زیاد در قسمت پاها که به طور معمول افراد نمی ‌توانند انگشتان و مچ پای خود را به قسمت بالا بیاورند تا روی پاشنه راه بروند. این علامت یکی دیگر از علائم مربوط به این پدیده به شمار می‌ رود.  ضعف در قسمت عضلات پا به طوری که فرد نمی‌تواند خود را برای راه رفتن کنترل کند به عنوان علائم دیگری که مربوط به تنگ بودن کانال نخاعی است شناخته می‌ شود.

علائم تنگی کانال نخاعی
درد کمر
درد هنگام راه رفتن

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله تنگی کانال مچ دست را از دست ندهید.

عوامل تنگی کانال نخاعی

عوامل تنگ بودن کانال نخاعی متفاوت است که مهمترین آنها بدین شرح است :
۱. افزایش سن یکی از مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین عوامل تنگ شدن کانال نخاعی می باشد. بسیاری از افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند امکان دارد به این پدیده دچار شوند.
۲. برخی از افراد به صورت ژنتیکی دچار این عارضه می‌ شوند.
۳. آن دسته از افرادی که شغل های بسیار سنگین دارند و فشار زیادی به کمر خود وارد می کنند زودتر از دیگر افراد دچار این بیماری خواهند شد.
۴. برخی از بیماری های مادرزادی امکان دارد که عارضه تنگ بودن کانال نخاعی را درون افراد به شدت بخشد.
۵.  بیماری‌های روماتیسمی یکی دیگر از عوامل تنگ بودن کانال نخاعی به شمار می ‌رود.  در دسته بندی بیماری های روماتیسمی ستون فقرات دچار التهاب می گردد و این التهاب موجب افزایش رشد آنها خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شنیدن صحبت های دکتر خلیل میرزامحمدی درباره درمان بیماری ها و جراحی های مغز و اعصاب می توانید از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

عوامل تنگی کانال

روش درمان تنگی کانال نخاع

روش ها و جراحی های متنوعی برای درمان تنگی کانال نخاعی به کار گرفته می شود. پزشکی که جراحی را بر عهده دارد باید در زمینه کاری خود تخصص زیادی داشته باشد. برای درمان کردن تنگ بودن کانال نخاعی به طور معمول چهار روش وجود دارد.

دارودرمانی

یکی از روش ‌ها استفاده کردن از داروهای ضد التهابی می باشد.

فیزیوتراپی-تسکین درد

روش دیگر انجام فیزیوتراپی است.

مانیپولاسیون

مانیپولاسیون یکی دیگر از روش های درمان تنگ بودن کانال نخاعی به شمار می رود.

جراحی تنگی کانال نخاعی

همچنین جراحی کردن ستون مهره ها به عنوان روش چهارم شناخته می‌ شود.

به طور کلی باید بدانید که بهترین و ماندگار ترین روش درمان عمل جراحی می باشد. روش های جراحی که برای درمان تنگ بودن کانال نخاعی مورد استفاده قرار می‌ گیرد طبق نظر پزشک و بر اساس شدت بیماری فرد می باشد. برای تنگ بودن کانال نخاعی چندین روش جراحی وجود دارد. از جمله مهمترین و اصلی ترین روش های جراحی درمان این پدیده نخاعی عبارت است از :

دیگر روش های درمان تنگی کانال نخاعی

از جمله روش های جراحی که برای درمان تنگی کانال نخاعی برای بیماران مورد استفاده قرار خواهد گرفت عبارت است از:

۱: از مهمترین روش‌ های جراحی که برای درمان تنگ بودن کانال نخاعی مورد استفاده قرار می گیرد روش آندوسکوپی می باشد. در موارد محدود برای آن دسته از بیمارانی که دچار این پدیده شده‌ اند پزشک این عمل را انجام می ‌دهد. این عمل به عنوان یکی از عمل های کم تهاجم شناخته می‌ شود

۲: یکی دیگر از روش های جراحی روش کلاسیک می باشد. در این روش عمل جراحی به صورت باز انجام می گردد. هیچ وسیله ای درون کانال نخاعی قرار گرفته نمی ‌شود. در این نوع عمل پزشک بر اساس دانش و تجربه خود کانال نخاعی را گشاد می کند و وسیله ای را در ستون مهره های بیمار قرار نمی‌ دهد.

۳: عمل جراحی با استفاده کردن از لوله های مخصوص که ابتدا از قطر کم آغاز می گردد و به مرور قطر آن زیاد می‌ شود، یکی دیگر از روش های جراحی این پدیده است. در مقابل کانال نخاعی با استفاده از لوله هایی که مخصوص جراحی می باشند درمان در این روش آغاز می گردد. بعد از وارد کردن لوله ها کانال نخاعی گشاد می شود و همین مسئله موجب می گردد که درد به وجود آمده درون کمر و هر یک از علائم تنگ بودن کانال نخاعی درمان گردد

۴: آخرین روش جراحی که یک روش جراحی باز می باشد با استفاده از وسیله انجام می گردد. زمان جراحی برای از بین بردن تنگی درون کانال نخاعی پزشک مقداری از فاست های بیمار را بر می دارد چرا که فاست ها رشد زیاد پیدا کرده اند و ستون مهره ها به همین دلیل پایداری خود را از دست داده اند. بر همین اساس پزشک برای جلوگیری کردن از لیز خوردگی مهره ها، با پیچ و میله مهره ها را به یکدیگر وصل می نماید تا از ناپایداری آنها جلوگیری کند

فذاموش نکنید که عمل جراحی باید توسط بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران یا محل سکونت شما انجام شود تا به بهترین نتیجه ممکن از جراحی برسید.

انواع ورزش برای درمان کانال نخاعی

برخی از حرکات ورزشی ممکن است در مراحل اولیه شروع بیماری به کمتر شدن درد بیمار کمک شایانی کنند.

انجام دادن حرکت گربه و گاو

حرکت گربه و گاو یک تمرین عالی برای بهبود درد کمر محسوب می‌شود زیرا باعث شل شدن عضلات کمر خواهد شد. اگرچه این حرکت یک بخش از تمرینات یوگا محسوب می‌‌شود می‌‌تواند به گرم کردن بدن نیز کمک نماید. برای انجام این تمرینات باید به صورت زیر عمل کنید:

• هر چهار دست و پای خود را روی زمی‌ن بگذارید و با فشار وارد کردن به ستون فقرات خود به سمت بالا و قوز کردن کمر در حالت گربه قرار بگیرید. چند ثانیه در این حالت بمانید سپس با پایین آوردن ستون فقرات خود در حالت گاو قرار بگیرید و سعی کنید به هر دو کتف خود فشار بیاورید و سر خود را به سمت بالا بکشید.
  • انجام دادن این حرکات به نوبت به ستون فقرات شما کمک می‌‌کند در حالت خنثی قرار بگیرد و گرفتگی و سفتی عضلات نیز از بین برود.
  • پس از آن که ده مرتبه حرکت گربه را انجام دادید باید ۱۰ مرتبه نیز حرکت گاو را تکرار کنید زیرا توالی این تمرینات به بهبود شما کمک می‌کند.
ورزش پلانک
ورزش برای تسکین درد
انجام حرکت برای درمان تنگی کانال نخاعی

شنا کردن

شما می‌توانید از شنا کردن یا دوچرخه سواری یا دستگاه الیپتیکال استفاده کنید. انجام دادن این گروه از تمرینات ورزشی باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن می‌شوند و در مقایسه با پیاده روی یا دویدن با مزایای بیشتری برای سلامت ستون فقرات همراه هستند. شنا کردن برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی مزایای بسیار زیادی دارد زیرا در یک مجموعه از عضلات بدن تمرکز می‌کند که به شما برای کشش بدن و انجام دادن حرکات ورزشی خاص در محیط آب کمک بسیار زیادی خواهد کرد. شما می‌توانید در آب راه بروید و به سمت جلو و عقب حرکت کنید بدون آنکه دچار مشکل شوید زیرا درون آب وزن بدن تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌‌کند. در این شرایط شما می‌‌توانید بدون آسیب رساندن به ستون فقرات خود ورزش کنید.

شنا

چهار حرکت کششی در حالت نشسته

یکی دیگر از تمرینات کششی که برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی بسیار مفید است انجام دادن چهار حرکت کششی در حالت نشسته می‌باشد. این تمرین ورزشی برای کشش باسن بسیار سودمند است و بهبود این بیماری نیز کمک می‌کند زیرا در صورتی که عضلات باسن و دچار گرفتگی شده باشند شما دچار درد در ناحیه پایین کمر نیز خواهید شد. در چنین حالتی التهاب اعصاب نخاعی افزایش پیدا می‌کند و علائم و نشانه‌های تنگی کانال شدت بیشتری خواهد یافت. برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:

• برای انجام این تمرین باید روی لبه یک صندلی مناسب و مقاوم بنشینید.
  • پای چپ خود را بالا بیاورید به نحوی که مچ پای شما روی زانوی راست قرار بگیرد. در چنین حالتی از ناحیه ران به آرامی ‌به سمت جلو خم شوید تا بتوانید کشش خوبی را در سمت چپ باسن خود احساس کنید.
  • سعی کنید حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس درست بنشینید و به نقطه شروع برگردید. در مرحله بعدی این تمرین را با پای دیگر خود تکرار کنید و به کشش سمت راست باسن تان بپردازید.
نحوه نشستن

۴: فیزیوتراپی

از مهم ترین بخش های درمان این بیماری، توانبخشی می باشد. فیزیوتراپی در تنگی کانال نخاعی با تکیه بر دانش تخصصی و با ارزیابی دقیق بیمار در جهت بهبود حال بیمار قدم برمیدارد. فیزیوتراپیست ممکن است از درمان هایی مانند گرما یا سرمادرمانی ، تحریک الکتریکی و ماساژ برای کمک به آرام کردن درد و اسپاسم عضلات استفاده کند.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی