جراحی پارگی دیسک

جراحی-پارگی-دیسک

دیسک های ستون فقرات وظیفه ضربه گیری و جلوگیری از ایجاد فرسایش و فشار در مهره ها را بر عهده دارند. استخوان های مهره، استخواهای بزرگ ستون فقرات هستند. اگر ستون فقرات پاره شود و دیسک‌ها بیرون بزنند، می‌توانند به اعصاب ستون فقرات نزدیک فشار وارد کنند. این عارضه به عنوان پارگی یا فتق دیسک شناخته می شود. پارگی دیسک باعث کمردرد شدید و گاهی اوقات درد شدید در پشت پاها می شود که به سیاتیک معروف است. لذا شناحت دلایل ابتلا به پارگی دیسک و راه های درمان و جراحی آن از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

جراحی پارگی دیسک چیست؟

همان طور که گفته شد، پارگی دیسک منجر به علائمی نظیر کمردرد شدید و درد شدید در پشت پاها می گردد.  معمولاً علائم پارگی دیسک پس از چند هفته تا یک ماه خود به خود بهبود می یابد. اگر مشکل ماه ها ادامه داشت و مزمن شد، ممکن است در نهایت جراحی پارگی دیسک در نظر گرفته شود.

علائم پارگی دیسک

کمردرد شدید به خودی خود ممکن است نشانه پارگی دیسک باشد، همچنین می تواند ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات، تاندون ها و رباط ها باشد. با این حال، کمردرد همراه با درد تیر کشنده در پشت یک یا هر دو پا (سیاتیک) معمولاً به فتق یا پارگی دیسک اشاره دارد. بنابراین علائم پارگی دیسک شامل موارد درد شدید در پشت باسن و ساق پا (معمولاً یک پا)، سوزن سوزن شدن در قسمتی از ساق یا در پا و ضعف در پا می گردد. اگر دیسک شخصی پاره شده باشد، سیاتیک ممکن است در زمان خم کردن پا یا در حالت نشسته بدتر می شود. همچنین ممکن است بیمار در هنگام عطسه، سرفه یا نشستن روی توالت، درد شدیدی احساس کند.

دلایل پارگی دیسک

دیسک‌های کشسانی به ستون فقرات اجازه خم شدن می دهند و نیروهای وارده بر ستون فقرات را هنگام چرخش، خم شدن یا بلند کردن، جذب می کنند. با افزایش سن، دیسک ها شروع به سایش می کنند، مواد ژلاتینی داخل دیسک خشک و سفت شده و لایه های دیواره فیبری دیسک شروع به جدا شدن و ساییدگی می کند. اگر دیسک آسیب دیده به اعصاب نخاعی فشار بیاورد، باعث التهاب آن می شود.

پارگی دیسک در ناحیه کمر معمولاً ریشه‌های اعصاب سیاتیک را که در دو طرف دیسک‌ها از ستون فقرات خارج می‌شوند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. اعصاب سیاتیک از باسن، پایین ساق پا و داخل پا عبور می کنند. به همین دلیل است که بیمار در آن نقاط احساس درد، گزگز و بی‌حسی می‌کند. دیسک های ضعیف ممکن است در نتیجه فعالیت های روزمره و کار یا ورزش، تصادفات رانندگی یا زمین خوردن دچار پارگی بیشتری شوند. شایان ذکر است که پارگی دیسک یک اتفاق مرتبط به روند پیری می باشد.

پارگی-دیسک-کمر

مزایای جراحی پارگی دیسک

با انجام درمان یا جراحی پارگی می توان از عوارض نظیر درد کمر و پا و افت کیفیت زندگی را برطرف نمود.

روش تشخیص پارگی دیسک

پزشکان اغلب می توانند پارگی دیسک را بر اساس علائم و توضیحات بیمار تشخیص دهند. دلیل این امر آن است که اعصاب فشرده نزدیک دیسک‌ها بر نواحی مختلف باسن و پاها تأثیر می‌گذارند. در میانسالی، دیسک‌ها اغلب در MRI غیرطبیعی به نظر می‌رسند، اما درد یا مشکل دیگری ایجاد نمی‌کنند.

درمان پارگی دیسک

علت درد در قسمت دیسک، سیاتیک می باشد که اغلب در عرض چند هفته به خودی خود بهبود می یابند، اگرچه در برخی موارد ممکن است طولانی تر شود.

مراقبت ها و کارهایی که در مطالب زیر بیان شده است به بهبودی شرایط بیمار کمک می کند:

گرما و سرما

استفاده از کمپرس های سرد روی ناحیه دردناک زمانی که برای اولین بار احساس درد می کنید می تواند به بی حس شدن اعصاب و کاهش ناراحتی کمک کند. پدهای حرارتی و حمام‌های داغ نیز می‌توانند گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر را کاهش دهند تا بیمار بتواند آزادانه‌تر حرکت کند.

مسکن ها

مسکن های بدون نسخه می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. این داروها شامل موارد زیر باشد:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) که استفاده طولانی مدت توصیه نمی گردد زیرا منجر به آسیب به معده و یا خونریزی می شود.
  • ناپروکسن (Aleve)
  • استامینوفن
  • آسپرین

در صورت عدم تاثیر مسکن ها، پزشک برای بیمار، شل کننده های عضلانی تجویز می کند.

مزایای-جراحی-پارگی-دیسک

فعالیت کنید

استراحت طولانی مدت در رختخواب برای کمردرد توصیه نمی شود، سعی کنید در طول روز کمی پیاده روی کنید و تا حد امکان به فعالیت های عادی روزانه خود ادامه دهید، حتی اگر کمی درد داشته باشید.

ورزش

هنگامی که درد فروکش کرد، ورزش و حرکات کششی ملایم می تواند به فرد کمک کند تا به فعالیت های عادی از جمله کار بازگردد. بیمار بایستی دستورالعمل‌هایی را از پزشک خود دریافت کند یا به فیزیوتراپیست مراجعه کند تا ورزش‌ها و نرمش های کاربردی برای کمردرد را به فرد آموزش دهد.

درمان های مکمل

کایروپراکتیک، ماساژ و طب سوزنی ممکن است به تسکین درد و ناراحتی در زمانی که کمر شخص در حال بهبود است کمک کند.

چه زمانی باید به جراحی فکر کرد؟

اگر درد و سیاتیک به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد، مزمن تلقی می شود و ممکن است به بیمار به درمان های بیشتری نیاز داشته باشد. بسیاری از افراد در این مرحله به فکر جراحی می افتند. تزریق استروئیدهای ضد التهابی در ناحیه نزدیک عصب ملتهب و پارگی دیسک ممکن است به تاخیر در جراحی کمک کند، اما راه حل دائمی نیست. تزریق می تواند تا چند ماه درد را تسکین دهد. محدودیت هایی در مورد تعداد تزریقی که بیمار می تواند در مدت زمان مشخص انجام دهد، وجود دارد. تصمیم گیری برای انجام و پیشبرد جراحی یک تصمیم فردی است. پزشک باید تمام جوانب مثبت و منفی را توضیح دهد تا بیمار بتواند، تصمیمی آگاهانه و متناسب با شرایط زندگی خود بگیرد.

روش رایج انجام جراحی پارکی دیسک

رایج ترین جراحی برای درمان شرایط حاد، آندوسکوپیک و دیسککتومی نام دارد. تکنیک‌های جراحی متفاوت است، اما دیسککتومی بخشی از دیسک پاره شده را برمی‌دارد تا دیگر به ریشه‌های عصبی نخاعی فشار نیاورد. در بسیاری از موارد می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد.

دوران نقاهت جراحی پارگی دیسک

دوران نقاهت اکثر دردهای دیسک به طور قابل توجهی در عرض یک ماه بهبود می یابند. انتظار بهبود تدریجی پس از مرحله اولیه و حاد بلافاصله پس از عود آن دور از انتظار نیست.

اقدامات پس از جراحی و درمان پارگی دیسک

ورزش کردن می تواند به منظور جلوگیری از تشدید درد دیسک در آینده کمک شایانی داشته باشد. ورزش های رایج و سنتی، همچون یوگا و تای چی می توانند به تقویت عضلات مرکزی که از ستون فقرات محافظت می کنند، بپردازد. توجه داشته باشید که با هیچ نوع تمرینی زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد کمردرد جدید شود. می توانید پس از جراحی دیسک کمر یا جراحی ستون فقرات با انجام ورزش منظم، حفظ وزن سالم و اجتناب از فعالیت هایی که باعث کمردرد می شوند، از بروز مجدد عارضه جلوگیری نمایید.

هزینه-جراحی-پارگی-دیسک

هزینه جراحی پارگی دیسک

هزینه جراحی دیسک، بسته به حاد بودن مشکل، پوشش بیمه و تخصص پزشک متفاوت می باشد. لذا به منظور اطلاع دقیق ضروری است که به پزشک مراجعه گردد

عوارض جراحی پارگی دیسک

عمل جراحی دیسک، تضمینی برای اثربخشی و درمان قطعی نیست، حتی ممکن است درد بدتر شود. ممکن است دیسک بعدا دوباره پاره شود یا دیسک دیگری از کار بیفتد. شایان ذکر است که احتمال بروز این عوارض در صورت انجام آن توسط جراح مغز و اعصاب متخصص صفر می باشد.

نتیجه گیری

پارگی دیسک ها با افزایش سن و از بین رفتن دیسک های ستون فقرات به طور فزاینده ای افزایش می یابد. ممکن است نتوان از پارگی دیسک جلوگیری کرد، اما ورزش منظم برای تقویت کمر می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.