مراقبت های بعد از جراحی مغز

مراقبت های بعد از عمل جراحی مغزی

جراحی مغز عمل بسیار سنگینی است. پس از جراحی، بیماران بایستی حدودا سه تا ده روز در بیمارستان به منظور نظارت دقیق توسط کادر درمان بستری شوند. پس از اتمام این زمان و ترخیص و بازگشت به منزل ممکن است برخی مشکلات بروز پیدا کند، بنابراین بیمار باید مراقبت های بعد از جراحی مغزی را کامل رعایت کند. با ما همراه باشید تا مراقبت های لازم و نشانه های خطر بعد از جراحی مغزی را بررسی کنیم:

جراحی مغز

دکتر خلیل میرزامحمدی متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات هستند. شما می توانید برای گرفتن مشاوره با دکتر از طریق راه های ارتباطی صفحه تماس با دکتر اقدام کنید و یا اطلاعات تماس خود را در فرم زیر درج کنید تا در اسرع وقت همکاران ما با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
اطلاعات تماس شما با موفقیت ثبت شد!
لطفا مجددا اطلاعات تماس خود را وارد نمائید.

جراحی درآوردن چاقو و میلگرد از سر یک کارگر

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر بعد از جراحی مغز و حین رعایت مراقبت ها، هرچه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

  • تب ۳۸ درجه و یا بالاتر
  • لرز
  • تشدید سردرد یا سفتی گردن
  • گیجی یا تغییر در رفتار
  • استفراغ مداوم و ناتوانی در نگه داشتن غذا یا مایعات
  • افزایش قرمزی، تورم، و تخلیه خون یا مایع از محل برش
  • ناتوانی در دفع ادرار یا اجابت مزاج
  • افزایش خواب آلودگی
  • تشنج
گیف-بهترین جراح مغز و اعصاب

مراقبت های بعد از جراحی مغز

در ادامه مراقبت هایی که بعد از جراحی مغزی به بیمار کمک می کند به بهترین نتیجه ممکن از عمل برسند را به صورت مجزا مطرح می کنیم:

کنترل درد

پس از ترخیص از بیمارستان به شما نسخه ای برای داروهای مسکن داده می شود. مطمئن شوید که داروهای خود را با غذا مصرف می کنید. تا دو هفته بعد از جراحی ایبوپروفن مصرف نکنید. تا چهار هفته بعد از جراحی آسپرین مصرف نکنید. لطفاً توجه داشته باشید که بسیاری از داروهای مسکن تجویزی مانند Vicodin و Percocet حاوی استامینوفن (تیلنول) هستند.

دارو مراقبت های بعد از جراحی

برای رعایت کامل مراقبت های بعد از جراحی مغزی، حین مصرف این داروها از استامینوفن استفاده نکنید. زیرا مصرف بیش از ۴۰۰۰ میلی گرم تیلنول یا استامینوفن در یک دوره ۲۴ ساعته می تواند منجر به آسیب کبدی شود. هنگامی که احساس می کنید دیگر به داروهای مسکن تجویزی خود نیاز ندارید، بهتر است ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم تیلنول را هر شش ساعت در صورت نیاز مصرف کنید.

گیف اینستاگرام-دکتر میرزامحمدی

مراقبت از برش

  • یک یا چند برش روی سر خود خواهید داشت. ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی، بخیه های بعد از عمل برداشته می ‌شوند.
  • می توانید ۴۸ ساعت پس از جراحی شروع به شستشوی موهای خود با یک شامپوی ملایم کنید.
  • پس از ترخیص از بیمارستان، لطفاً موهای خود را روزانه به مدت چهار هفته بشویید.
  • توجه داشته باشید که، تا حد امکان از لمس برش خودداری کنید.
  • هیچ دارو یا سایر محصولات پوستی را روی محل برش خود قرار ندهید.
  • تا چهار هفته پس از جراحی، سر خود را در آب فرو نکنید.
  • تا چهار هفته پس از جراحی از رنگ کردن موهای خود خودداری کنید.
مراقبت از برش های جراحی مغز

بلند کردن اجسام سنگین

سعی کنید تا چهار هفته بعد از جراحی مغز به منظور رعایت مراقبت های لازم، اجسام سنگین را بلند نکنید. حتی فشار دادن یا کشیدن اجسام سنگین نیز می تواند باعث بروز مشکل شود.

بلند کردن اجسام

تحرک بعد از جراحی مغز

برای جلوگیری از ایجاد مشکلاتی مانند لخته شدن خون یا ذات الریه، مهم است که هر چه زودتر از رختخواب خارج شوید و حرکت کنید. اگر احساس می کنید که تعادل ندارید، با کمک شخصی سعی کنید راه بروید. استراحت کافی داشته باشید. تا ۴ هفته پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنید. می توانید برای ورزش؛ پیاده روی کنید. در ۴ هفته بعد از جراحی مغزی، می توانید به آرامی به روال معمول ورزش خود بازگردید و در عین حال مراقبت های لازم برای ضربه نخوردن به سر را رعایت کنید.

تحرک بعد از جراحی مغزی

ورزش بعد از جراحی مغز

تا ۸ هفته پس از جراحی، هیچ کاری با افزایش خطر ضربه به سر انجام ندهید (مانند اسکی، دوچرخه سواری در کوهستان، ورزش های تماسی و…). ۶-۸ هفته طول می کشد تا استخوان ها بهبود یابند.

ورزش کردن بعد از عمل

کار

برنامه ریزی کنید که ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی مغز برای بهبودی از محل کار خود مرخصی بگیرید تا بتوانید به طور کامل مراقبت های بعد از جراحی را رعایت کنید.

رانندگی و کار

رانندگی

اگر مسکن مصرف نمی کنید، می توانید ۱ هفته بعد از جراحی مغزی با رعایت مراقبت های لازم دیگر، رانندگی کنید.

گیف آپارات-دکتر میرزامحمدی

مواردی که ممکن بعد از جراحی مغز بیمار تجربه کند عبارتند از:

  • حالت تهوع: حالت تهوع بعد از عمل ممکن است به داروهای مسکن شما مربوط باشد.
  • خستگی: ممکن است ۶ هفته یا بیشتر طول بکشد تا سطح انرژی شما به حالت عادی بازگردد. احتمالاً در ۲ هفته اول احساس خستگی زیادی خواهید کرد و پس از آن متوجه افزایش تدریجی انرژی خواهید شد.
  • یبوست: این مشکل شایع پس از عمل جراحی به دلیل بیهوشی، عدم تحرک و تجویز داروهای مسکن است. افزایش آب، میوه ها و سبزیجات تازه، فیبر و سبوس در رژیم غذایی مفید است. همچنین برای نرم نگه داشتن مدفوع از قرص های سدیم دوکوزات ۱۰۰ میلی گرمی ۱ تا ۲ بار در روز استفاده کنید. اگر مدفوع شما خیلی نرم شد، می توانید مقدار مصرف را کاهش دهید. اگر یبوست با این اقدامات برطرف نشد، می توانید شیر منیزیا را ۱ تا ۲ مصرف کنید. همچنین اگر تنقیه یا شیاف رکتوم موفقیت آمیز نبود، لطفاً به پزشک مراجعه کنید.

انیمیشن آسیب ضربه به مغز

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جراحی خونریزی مغزی، می توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

عوارض جانبی داروهای استروئیدی

ممکن است برای کاهش تورم مغز با استفاده از یک داروی استروئیدی (دگزامتازون) از بیمارستان مرخص شوید. برخی از عوارض جانبی احتمالی داروهای استروئیدی منجر به بروز سرگیجه، تغییرات اشتها، تغییرات خلق و خو، سوزش سر معده، یبوست، بی خوابی و احتباس مایعات می شوند.

استروئید ها به کاهش درد و همچنین دردهایی که به صورت روزانه احساس می‌کنید کمک می‌کنند. بنابراین زمانی که استروئید ها را کاهش می ‌دهید، ممکن است احساس کنید که این علائم بر می ‌گردند. همچنین ممکن است برای چند روز بعد از جراحی مغزی و حین رعایت مراقبت های پزشکی، احساس خستگی و افسردگی کنید. فقط استراحت کنید و بدانید که به مرور زمان احساس بهتری خواهید داشت.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد اهم مراقبت های بعد از جراحی مغزی را بیان کنیم. اگر به تازگی جراحی مغز داشتید یا تجربه این عمل مهم را دارید، می توانید با درج نظر در کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان در ارتباط باشید.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی

2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر خلیل میرزامحمدی

دکتر خلیل میرزامحمدی

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

با کلیک بر روی دکمه زیر در مورد جراحی پارگی دیسک کمر بیشتر بدانید.

پاپ آپ دیسک کمر