تهران، خیابان شریعتی، کوچه میری، ساختمان پزشکان جهانمهر

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

مراقبت بعد از جراحی ستون فقرات

دیسک بالشتکی است که استخوان های ستون فقرات یا مهره ها را از هم جدا می کند. بعد از عمل ستون فقرات بیمار باید، دستورالعمل های جراح را در مورد نحوه مراقبت از خود در حین بهبودی دنبال کند تا با کمترین عوارض ممکن دوران نقاهت را پشت سر بگذارد.

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات در بیمارستان

مراقبت های لازم پس از این جراحی بلافاصله بعد از عمل و در بیمارستان شروع می شود. بیمار باید دستورالعمل هایی که جراح ستون فقرات به او گوشزد می کند حتما رعایت کند. جراحی های ستون فقرات در کتگوری زیر دسته بندی می شوند:

• دیسککتومی – جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از دیسک کمر
  • فورامینوتومی – جراحی برای باز کردن حفره عبوری تارهای عصبی ستون فقرات
  • لامینکتومی – جراحی برای برداشتن لامینا یا خارهای استخوانی در پشت، برای برداشتن فشار از روی اعصاب نخاعی یا ستون فقرات (لامینا: دو استخوان کوچکی که با هم یک مهره را تشکیل می دهند)
  • همجوشی ستون فقرات – ترکیب دو استخوان مهره های کمر برای اصلاح مشکلات ستون فقرات
مراقبت های بعد عمل در بیمارستان

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات در منزل

طول دوره نقاهت نیز بستگی به وضعیت بد فرد قبل از جراحی دارد. اما معمولا بهبودی پس از جراحی دیسککتومی سریع است. پس از عمل دیسککتومی یا فورامینوتومی، ممکن است همچنان در مسیر عصب تحت فشار احساس درد، بی حسی یا ضعف دیده شود که این علائم باید طی چند هفته بهتر شوند.

مراقبت های لازم برای بهبودی پس از جراحی لامینکتومی و فیوژن طولانی تر است. بیمار نمی تواند به سرعت به روتین عادی روزانه اش بازگردد. حداقل ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی طول می کشد تا استخوان ها به خوبی ترمیم شوند و دوران نقاهت ممکن است حداقل تا یک سال ادامه یابد.

بازگشت به روتین زندگی

پس از عمل فیوژن ستون فقرات، جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند و شرایط شغلی شان خیلی سخت نیست، حدودا ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل می توانند به روتین کارهای روزانه خود بازگردند. البته ۴ تا ۶ ماه طول می کشد تا افراد مسن با جراحی پیچیده تر به سر کار خود بازگردند.

مراقبت های لازم برای بهبودی زخم جراحی

بانداژ و پانسمان را می توان پس از ۷ تا ۱۰ روز طبق نظر و صلاحدید جراح برداشت که این کار را می توان در خانه یا مطب پزشک انجام داد. بیمار ممکن است در اطراف برش جراحی احساس بی حسی یا درد کند و محل عمل کمی قرمز به نظر برسد. بنابراین مراقب یا همراه بیمار باید هر روز آن را بررسی کند تا ببیند آیا برش جراحی:

• روز به روز بیشتر قرمز و متورم می شود.
  • ترشح از زخم دارد.
  • التهاب دارد.
  • لبه های زخم دارد از هم باز می شود.

اگر هر یک از این موارد رخ داد، باید سریعا جراح تماس گرفته شود. همچنین بروز سردردی که با مسکن های بدون نسخه (OCT) خوب نمی شوند نیز باید توسط پزشک بررسی شود.

زمان دوش گرفتن باید طبق صلاحدید جراح باشد. بهتر است موارد زیر برای دوش گرفتن بعد از جراحی ستون فقرات رعایت شوند:

• نباید در حمام ضربه یا آسیبی به بدن بخورد.
  • برش جراحی باید در ۵ تا ۷ روز اول خشک بماند.
  • برای دوش گرفتن اولین بار بعد از عمل باید کسی به بیمار کمک کند.
  • محل برش باید با کیسه فریزر یا پوشش پلاستیکی پوشیده شود تا آب به آن نخورد.
  • نباید آب با فشار از دوش روی محل برش پاشیده شود. بهتر است با لگن کوچک و به آرامی روی سر بیمار آب ریخته شود.
  • بعد از جراحی ستون فقرات نباید بیمار سیگار و دخانیات مصرف کند. عدم مصرف دخانیات پس از انجام عمل همجوشی یا فیوژن ستون فقرات بسیار مهمتر است. سیگار کشیدن و استفاده از محصولات حاوی تنباکو روند بهبودی را کند می کند.
دوش گرفتن بعد عمل ستون فقرات

فعالیت فیزیکی بعد از عمل

بیمار باید بعد از جراحی ستون فقرات، نحوه انجام برخی کارها را تغییر دهد. نباید بیشتر از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه پشت سر هم در یک جا بنشیند. هنگام خواب باید فرد احساس کمر درد نکند و کاملا راحت باشد. زمان داشتن رابطه جنسی طبق نظر جراح به بیمار گفته می شود.

معمولا برای کمک به حمایت از کمر، بیمار باید از یک بریس یا کرست کمر در حالت نشسته و راه رفتن استفاده کند. بیمار تنها هنگام خواب و روی یک تخت یا تشک طبی استاندارد می تواند بریس را باز کند. برای نشستن زمان کوتاهی کنار تخت یا دستشویی رفتن در شب ها، نیازی نیست بریس بسته شود.

بستن بریس برای مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

بیمار نباید از ناحیه کمر خم شود. در عوض باید زانوهای خود را خم کند و برای برداشتن چیزی روی زمین بنشیند. نباید چیزی سنگین تر از حدود ۱۰ پوند یا ۴.۵ کیلوگرم بلند یا حمل کند. این بدان معناست که نباید فرد سبد لباس، کیسه های مواد غذایی یا بچه کوچک را بلند کند. همچنین بیمار نباید تا زمان جوش خوردن کامل مهره ها چیزی بالای سر خود ببرد.

سایر فعالیت ها:

بیمار می تواند در ۲ هفته اول پس از جراحی فقط پیاده روی کوتاه کند در ادامه کم کم می تواند میزان راه رفتن خود را افزایش دهد. همچنین می تواند در صورت نداشتن درد، در ۱ یا ۲ هفته اول روزی یک بار از پله ها بالا یا پایین برود.

زمان شروع شنا، دویدن یا سایر فعالیت هایی که شدیدتر هستند باید حتما با پزشک جراح هماهنگ شود تا طبق شرایط بیمار تصمیم بگیرد. همچنین فرد نباید تا مدتی جاروبرقی و نظافت خانه سنگین کند.

جراح ممکن است برای انجام حرکت و جلوگیری از درد کمر هنگام فعالیت های روزانه به بیمار فیزیوتراپی تجویز کند تا یاد بگیرد که چگونه فعالیت کند تا درد نداشته و کمر در وضعیت ایمن بماند. فیزوتراپیست و جراح به بیمار می گویند که فعالیت های زیر را چگونه انجام دهد که کمترین فشار به کمر و ستون فقرات وارد شود:

• بلند شدن از روی تخت یا صندلی
  • پوشیدن و درآوردن لباس
  • مراقبت از ستون فقرات و کمر هنگام بلند کردن و جابجایی وسایل
  • انجام ورزش برای تقویت عضلات کمر
مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات در منزل

برای سوار شدن در ماشین یا رانندگی باید نکات زیر رعایت شوند:

• تا ۲ هفته اول پس از جراحی بیمار نباید رانندگی کند. بعد از ۲ هفته، تنها با اجازه جراح می تواند سفرهای کوتاه داشته باشد.
  • بیمار می تواند فقط برای مسافت های کوتاه به عنوان مسافر در ماشین بنشیند. اگر راه بیمارستان به خانه طولانی باشد، باید ماشین هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه یکبار توقف کند تا بیمار بتواند کمی کشش داشته باشد.

مدیریت درد در مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

جراح نسخه ای برای داروهای ضد درد به بیمار می دهد که باید قبل از اینکه درد خیلی شدت یابد آن ها را مصرف کند. اگر قرار است فعالیتی داشته باشد، بهتر است حدود نیم ساعت قبل از شروع، دارو را مصرف کند.

زمان اضطراری برای تماس با جراح

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید سریعا با جراح تماس گرفته شود:

• تب و لرز ۳۸.۳ درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • درد بیشتر در محل جراحی
  • ترشح مایعات و چرک زرد یا سبز از زخم
  • از دست دادن یا تغییر حس در بازوها (در جراحی دیسک گردن)، یک یا هر دو پا (در جراحی کمر)
  • درد در قفسه سینه و تنگی نفس
  • درد ساق پا
  • عدم خوب شدن کمر درد با مصرف داروهای مسکن
  • مشکل در ادرار کردن و دفع مدفوع

سخن آخر

جراحی ستون فقرات کار بسیار پیچیده ایست که برای موفقیت عمل نیاز به تبحر و تجربه بالای پزشک است. اما مانند تمام عمل های جراحی اگر مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات توسط بیمار به درستی رعایت نشود، درصد موفقیت عمل پائین میاید.

دکتر خلیل میرزامحمدی متخصص جراحی مغز و ستون فقرات هستند که جراحی های موفقی داشته اند و در ادامه با تجویز شرایط مراقبتی لازم به بیمار کمک می کنند که با کمترین عوارض و ناراحتی ممکن این عمل سنگین را پشت سر بگذارند. برای گرفتن وقت مشاوره با دکتر می توانید از طریق شماره تماس ۲۴ ساعته و گویا ۸۶۰۸۳۰۲۹-۰۲۱ در تماس باشید.