متاستاز مغز و راه های درمان آن

متاستاز مغز

دستگاه های عصبی بدن از مغز انسان دستور می گیرند. به طوور کلی مغز تمام دستورهای ارسالی به سایر اعضای بدن از طریق مغز انسان صورت می گیرد. پس مغز هر انسانی جزو مهم ترین بخش های بدنی او می باشد و زمانی که مغز انسان دچار مشکل شود ممکن است زندگی شخص را به خطر بیاندازد. یکی از تومورهای شایع در مغز متاستاز مغز نام دارد که در ادامه به جزئیات این بیماری می پردازیم.

متاستاز مغزی چیست؟

یکی از شایعترین تومورهای مغزی متاستاز مغزی نام دارد که معمولا از سلول های سرطانی نشات می گیرند. در این نوع سلول های سرطانی ابتدا در قسمت های دیگر بدن ایجاد شده و بعد به مغز راه پیدا می کنند. شایعترین منشا این تومورها ابتدا از قسمت هایی مانند ریه، پوست و پستان شروع می شوند. پس می توان گفت که تومورهایی که در بافت ها و اعضای دیگر بدن ایجاد شده و در ادامه از طریق خون به مغز راه پیدا می کنند متاستاز مغزی نامیده می شود. این تومور به دلیل قرار داشتن داخل مغز بسیار خطرناک و جدی می باشد.

متاستاز مغز چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که به آن اشاره شد این نوع تومور در اثر سلول های سرطانی که در نقاط دیگر بدن وجود دارد و از طریق خون به مغز می رسد به وجود می آید.

علائم متاستاز مغزی چیست؟

متاستاز مغز علائمی شبیه به دیگر سرطان ها را به همراه دارد که در ادامه برخی از علائم این بیماری را ذکر می کنیم.

۱-داشتن سردرد که یکی از اولیمن نشانه های ابتلا به تومور مغزی می باشد.

۲- حالت تهوع که ممکن است این حالت گاهی همراه با سردرد باشد.

۳- تشنج کردن بیمار

۴- کاهش سطح هوشیاری

۵- اختلالات در حرکت

۶- احساس ضعف و گزگز کردن در قسمت های مختلف بدن

متاستاز مغز

چه سرطان هایی ممکن است باعث ایجاد متاستاز مغز شود؟

برخی از سرطان ها ی زیر ممکن است از دلایل ایجاد متاستازها باشند.

۱- سرطان ریه

۲- سرطان پوست

۳– سرطان پستان

۴– سرطان روده بزرگ

۵– سرطان کلیه

چه کسانی در خطر ابتلا به متاستاز مغز هستند؟

این بیماری در آقایان بیشتر از خانم ها دیده می شود. این بیماری در افراد مسن با میانگین سنی ۵۰ تا ۷۰ سال بیشتر رخ می دهد.

عوارض متاستاز مغز چیست؟

مغز یکی از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های بدن است. فضای جمجمه یک فضای محدود می باشد که در صورت وجود تومور و رشد آن باعث وارد شدن فشار به مغز می شود که این اتفاق بسیار خطرناک است.

چگونه می توان متاستاز مغزی را تشخیص داد؟

بیماران مشکوک به متاستاز مغز با انجام برخی از آزمایش ها مانند آزمایش خون، عکس های رادیو گرافی، سی تی اسکن، ام آر آی پزشک می تواند بیماری های آن ها را تشخیص دهد.

درمان متاستاز مغز:

پس از انجام آزمایش های لازم و تشخیص متاستاز مغزی بهتر است با بهترین جراح مغز و اعصاب مشورت کنید. پزشک با بررسی سوابق پزشکی فرد و پیدا کردن علت اصلی تشکیل متاستاز به درمان این بیماری می پردازد. به طور کلی روش های درمانی متاستاز مغز شامل استفاده از دارو، پرتو درمانی و جراحی می باشد. انتخاب روش درمانی برای بیمار به اندازه تومور، محل قرار گیری تومور و علائم شخص بستگی دارد.

استفاده از دارو برای درمان متاستاز مغز:

در برخی از موارد پزشک متخصص برای کنترل علائم این بیماری از برخی از داروها استفاده می کند. این داروها عبارتند از:

داروهای استروئیدی که برای کاهش علائم تومور و تورم در اطراف متاستازهای مغزی استفاده شود.

داروهای ضد تشنج که در صورت ایجاد تشنج در بیمار، پزشک به منظور جلوگیری از تسنج تجویز می کند.

پرتو درمانی:

در این روش از پرتوهایی مانند اشعه ایکسبرای از بین بردن سلول های تومور استفاده می کنند.پرتو درمانی دارای روش های متفاتی است که عبارتند از:

پرتو درمانی کل مغز:

در این روش پرتو به کل مغز وارد شده تا سلول های تومور از بین بروند.برخی از عوارض بعدی این نوع پرتو درمانی عبارت است از: خستگی، کاهش شناختی، ریزش مو و حالت تهوع.

رادیو جراحی استریوتاکتیک.:

این روش معمولا در یک جلسه انجام می شود و پزشک می تواند در یک جلسه تومور بیمار را درمان کند. این روش ممکن است عوارضی مانند حالت تهوع، سرگیجه، تشنج و سردرد را به همراه داشته باشد.

پزشک با در نظر گرفتن جوانب کار نوع پرتو درمانی بیمار را انتخاب می کند. ایجاد کاهش شناختی در روش رادیو جراحی استریوتاکتیک از پرتو درمانی کل مغز کمتر است.

شیمی درمانی:

در شیمی درمانی از یک سری داروهای خاص برای از بین بردن سلول های سرطانی در حال رشد بدن استفاده می شود.

جراحی:

اگر متاستازهای مغزی در قسمتی قرار داشته باشند که به جراح اجازه ی عمل جراحی را بدهد، جراح تلاش میکند تا با عمل جراحی سلول های سرطان را از بین ببرد. در جراحی ممکن است پزشک نتواند تمام تومور را خارج کند و تنها بخشی از آن را در بیاورد که این موضوع نیز به کاهش علائم بیمار نیز کمک می کند.

خطرات جراحی متاستاز مغزی:

جراحی متاستاز مغزی مانند سایر روش های جراحی ممکن است دارای خطرات و عوارضی باشد. این خطرات شامل موارد زیر می باشد.

۱- نقص عصبی

۲– عفونت

۳– خونریزی

۴– آسیب مغزی

جراحی متاستاز مغز یکی از خدمات و وظایف جراح مغز و اعصاب می باشد و با انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب می توانید احتمال بروز این خطرات را کاهش داده و به حداقل برسانید.

نتیجه گیری:

متاستازهای مغزی از جمله تومورهای خطرناک هستند زیرا مغز بر خلاف دیگر نقاط بدن دارای جمجمه و فضای کوچکی می باشد که اگر سلول های سرطانی در آن رشد کرده و بزرگ شوند باعث فشار به مغز می شوند. در نتیجه در صورت مشاهده هر یک از علائم مشکوک ذکر شده در مقاله به پزشک مراجعه کرده تا درمان را هر چه سریعتر شروع کرده و از بروز عوارض خطرناک جلوگیری کند.