ضربه مغزی

ضربه مغزی چیست

ضربه و آسیب به مغز چه مقدار می تواند خطرناک باشد و زندگی فرد را به خطر بیاندازد؟ برای برخی از ما این اتفاق پیش آمده که در اثر وارد شدن ضربه به سر خود و یا اطرافیان دچار استرس و نگرانی شده باشیم. با ما همراه باشید تا به آسیب های سر بیشتر بپردازیم.

ضربه مغزی چیست؟

آسیب وارد شده به سر در اثر برخورد جسم سخت با سر، تصادف، زمین خوردن و صدماتی که باعث لرزش و تکان خوردن مغز در جمجمه می شود. ضربه مغزی ممکن است هیچ نشانه ی آشکاری در بدن نشان ندهد. ممکن است هنگام ضربه مغزی فرد بیهوش نشود. در بیمارانی که ضربه به مغز آن ها وارد شده ممکن است برخی از آن ها با استراحت و گذشت زمان به طور کامل بهبود پیدا کنند . بهبودی و وضعیت بیمار به شدت آسیب و ضربه وارد شده به مغز دارد، که ممکن است فرد در آسیب های خفیف هوشیار بماند و یا ممکن است برای مدتی هوشیاری خود را از دهد. که برخی از بیماران ممکن است ضربه مغزی باعث ایجاد مشکلات جدی تر در آن ها شود. همچنین خونریزی در مغز ممکن است باعث سکته مغزی شود.

ضربه مغزی در تصادف

همانطور که گفته ضربه مغزی در اثر وارد شدن آسیب های سخت به مغز ایجاد می شود. تحقیقات نشان داده است که هر ساله میلیون ها نفر بر اثر وارد شدن آسیب به مغز از عوارض بعدی آن رنج می برند. آسیب های مغزی شدید ممکن است باعث مرگ مغزی در بیمار شود. تصادفات یکی از شایع ترین علت های ضربه مغزی میباشد که تقریبا نیمی از آسیب های وارد شده به مغز بر اثر تصادف می باشد.

انواع ضربه مغزی

ضربه مغزی خفیف

در زمانی که آسیب وارد شده به مغز خفیف باشد، بیمار ممکن است بیهوش نشود و یا در صورت بیهوشی مدت زمان آن حدود ۳۰ دقیقه و کوتاه مدت باشد. علائم ضربه مغزی ممکن است در زمان وارد شدن آسیب خود را نشان دهند و یا ممکن است حتی روزها و هفته ها از خود علائمی نشان ندهند. معمولا علائم ضربه مغزی خفیف به صورت موقت هستند و بعد از گذشت چند ساعت و یا چند روز از بین می روند.

ضربه مغزی متوسط

آسیب وارد شده در ضربه مغزی متوسط باعث بیهوشی فرد بیش از ۳۰ دقیقه می شود، که علائم این نوع آسیب مانند آسیب خفیف می باشد. اما ممکن است این علائم طولانی مدت تر باشند.

ضربه مغزی شدید

وارد شدن آسیب های شدید به مغز باعث بیهوشی با مدت زمان بیشتر در فرد می شود.

علائم ضربه مغزی چیست؟

ممکن است نشانه ها و علائم ضربه مغزی خاخموش و مخفی باشد و در بعضی مواقع هم ممکن است این علائم روزها و یا هفته ها به طول انجامد.

از علائم شایع ضربه مغزی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• فراموش کردن و از یاد بردن حادثه
  • سر درد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تاری دید
  • احساس خستگی و خواب آلودگی
  • شنیدن صدای سوت در گوش
  • احساس گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • اختلال در صحبت کردن و لکنت

برخی از علائم ممکن است بعد از گذشت زمان ایجاد شوند که این علائم عبارتند از:

• تغییرات خلقی و روحی
  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • اختلال در خواب

علت ضربه مغزی چیست؟

مایع مغزی نخاعی باعث در امان ماندن مغز در جمجمه از ضربات وارد شده می شود. زمانی که ضربه ی شدیدی به سر و یا گردن وارد شود باعث تکان شدید مغز در دیواره ی جمجمه می شود. این تکان خوردن شدید مغز که ممکن است در اثر تصادف و یا برخورد جسم با سر اتفاق بیافتد باعث ایجاد آسیب در مغز می شود. این آسیب ها بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارند و ممکن است باعث خونریزی داخلی مغز شود که علائم آن می تواند احساس خواب آلودگی، گیجی و خستگی طولانی مدت باشد. خونریزی در مغز می تواند منجر به مرگ شخص شود.از این رو شخص دچار آسب مغزی باید در سریع ترین زمان ممکن خود را به پزشک برساند تا تحت نظر و مراقبت قرار گیرد.

عوارض ضربه مغزی چیست؟

ضربه مغزی ممکن است عوارضی را داشته باشد که این عوارض عبارتند از:

سردرد

برخی از بیماران ممکن است تا روزها سردرد را تجربه کنند که این سردرد ها مربوط به ضربه و آسیب وارد شده به مغز می باشد.

سرگیجه

برخی از بیماران ممکن است برای هفته ها و یا ماه ها دچار احساس سرگیجه شوند.

سندرم بعد از ضربه مغزی

حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند ممکن است بیش از سه هفته علائمی مانند سرگیجه، سردرد و اختلال در تفکر را داشته باشند. در صورت ادامه بیش از سه هفته این علائم به آن سندرم بعد از ضربه مغزی می گویند.

سندرم تاثیر ثانویه

زمانی که فرد قبل از بین رفتن علائم ضربه مغزی دچار ضربه مغزی دوم شود، مغز متورم می شودکه این اتفاق ممکن است باعث  مرگ شود. این سندرم بسیار نادر می باشد و ممکن است در ورزشکاران رخ دهد. به همین دلیل بعد از آسیب به مغز و داشتن علائم ضربه مغزی، ورزشکاران نباید مجدد به ورزش ادامه دهند.

عدم تعادل و ایجاد مشکل در حرکت

در صورت وارد شدن ضربه به قسمتی از مغز که وظیفه حفظ تعادل را دارد، ممکن است فرد تعادل خود را از دست بدهد و دچار مشکلاتی در راه رفتن شود.

بروز اختلال در حافظه

در صورت وارد شدن ضربه به مغز، بیمار برای مدتی حافظه خود را از دست می دهد. معمولا از دست دادن حافظه به صورت موقت است و بعد از گذشت زمان بیمار مجدد حافظه خود را به دست می آورد.

آیا ضربه مغزی باعث مرگ می شود؟

همانطور که همه ما می دانیم مغز از مهم ترین و اصلی ترین بخش های بدن هر فرد می باشد و وظیفه کنترل تمام ارگان های بدن را دارد. وارد شدن هرگونه اختلال و آسیب به این بخش باعث ایجاد اختلال و آسیب در حرکت و ذهن می شود و در برخی مواقع نیز ممکن است باعث مرگ نیز شود.

تمامی ضربه های مغزی باعث مرگ نمی شوند و در برخی از بیماران ممکن است اعضای حسی حرکتی را تحت تاثیر قرار دهند که می تواند باعث مشکل و ناتوانی موقت و یا دائمی بیمار شود.

خلاصه مطلب

ضربه مغزی بکی از آسیب های وارد شده به مغز می باشد که علائم و عوارض آن به شدت ضربه وارد شده بستگی دارد. در صورت آسیب دیدن مغز بهتر است هر چه سریعتر خود را به بهترین جراح مغز و اعصاب برسانید تا بلافاصله تحت نظر و مراقبت قرار گرفته و از بروز آسیب های شدیدتر جلوگیری شود.