جراحی خونریزی مغزی

جراحی خونریزی مغزی

جراحی خونریزی مغزی چیست و چه اهمیتی دارد؟ خونریزی مغزی یا سکته مغزی هموراژیک، یک تهدید پزشکی خطرناک است که نیاز به درمان فوری دارد. البته واژه خونریزی مغزی بسیار گسترده است و بسته به محل خونریزی، نام دقیق آن عارضه مشخص می شود. یک جراح مغز و اعصاب با آموزش تخصصی و سال ها تجربه در مورد سکته مغزی حاد و سایر بیماری های عروق مغزی، بیمار را ارزیابی می کند؛ تا تعیین کند که آیا جراحی بهترین روش درمانی است یا خیر. این تصمیم به سن و سلامت کلی بیمار، میزان آسیب مغزی و وجود نقص عصبی در گذشته و محل خونریزی یا هماتوم بستگی دارد. بنابراین تشخیص درست جراحی خونریزی مغزی برای درمان بیمار باید حتما توسط متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

دکتر خلیل متخصص جراحی مغز و ستون فقرات هستند که جراحی های آندوسکوپیک مغزی و ستون فقرات را با جدیدترین متد روز انجام می دهند. بیماران می توانند برای گرفتن وقت مشاوره دکتر از طریق شماره تماس ۲۴ ساعته ۲۲۶۰۵۹۶۴-۰۲۱ نوبت خود را دریافت کنند؛ و یا با مراجعه به صفحه اینستاگرام در ارتباط باشند. همچنین شما می توانید از کانال آپارات دکتر خلیل میرزا محمدی دیدن و از صحبت های دکتر و ویدئوهای نظر بیماران پس از جراحی استفاده کنید.

خونریزی مغزی چیست

تعریف خونریزی مغزی

خونریزی خودبه خودی مغز یک بیماری وحشتناک است که دلیل بروز ۱۰ تا ۱۵ درصد از انواع سکته های مغزی است. از عوارض خونریزی مغزی می توان به مرگ و میر و ناتوانی فرد اشاره کرد. امروزه با توجه به پیشرفت زیاد علم جراحی مغز، خونریزی مغزی توسط جراحان مغز ماهر به خوبی مدیریت می شود.

نحوه جراحی مغز

پزشک جراح مغز و اعصاب حین عملجراحی خونریزی مغزی، خون جمع شده در مغز را خارج می کند تا فشار روی مغز کاهش یابد. در ادامه با ترمیم رگ های خونی، آسیب مغز را درمان می کند. بلافاصله بعد از تخلیه هماتوم با کاهش اندازه خون تجمع یافته از خونریزی، فشار بر روی مغز کاهش می یابد. در نتیجه احتمال آسیب ثانویه به مغز در اثر افزایش فشار داخل جمجمه را کاهش می دهد. بهترین جراح مغز و اعصاب معمولا از روش های مختلف جراحی برای تخلیه هماتوم استفاده می کند.

کرانیوتومی با جراحی باز

کرانیوتومی با جراحی باز

جراح مغز و اعصاب بخشی از جمجمه را برمی دارد و با جراحی باز هماتوم را تخلیه و رگ خونی پاره شده در اثر خونریزی مغزی را ترمیم می کند. این یک روش جراحی بزرگ است و زمانی به کار می رود که هماتوم بسیار بزرگ است یا ساقه مغز را تحت فشار قرار می دهد. ساقه مغز جای بسیار حساسی است زیرا عملکردهای حیاتی فرد در آنجا کنترل می شود. بنابراین اگر در معرض فشار باشد عملکردهای فرد را مختل می کند.

آسپیراسیون ساده

جراح سوراخ کوچکی در جمجمه ایجاد می کند و هماتوم را با استفاده از یک لوله لاستیکی کوچک یا کاتتر تخلیه می کند. این یک روش جراحی خونریزی مغزی نسبتا غیر تهاجمی است، اما همیشه به جراح اجازه نمی‌دهد هماتوم را به طور کامل تخلیه کند.

جراحی آندوسکوپی مغز

این روش برای جراحی خونریزی مغزی شبیه به آسپیراسیون ساده است که جمجمه را سوراخ می کند. اما به جای ابزارهای جراحی سنتی، با کمک از آندوسکوپ (ابزار کوچکی که با دوربین هدایت می شود) به هماتوم می رسد، و آن را تخلیه می کند.

عمل خونریزی مغزی چقدر طول میکشد

مدت زمان طول عمل

با توجه به شدت عارضه، حساسیت محل خونریزی مغزی، تبحر پزشک و تجهیزات پزشکی موجود مدت زمان جراحی خونریزی مغزی تعیین می شود. گاهی اوقات نیاز است که بیمار بیش از ۱۲ ساعت بیهوش باشد تا جراحی انجام شود. در طول عمل متخصصان بیهوشی باید حضور داشته باشند تا خطری سلامت بیمار را تهدید نکند.

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل 

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل خونریزی مغزی را متخصص هوشبری یا بیهوشی مشخص می کند. با توجه به پیچیدگی عمل، زمان مورد نیاز برای جراحی خونریزی مغز، محل عارضه، امکانات محل جراحی، فاکتورهای خونی و واکنش های بدن بیمار این زمان بهینه می شود.

مدت زمانی که بیمار در ریکاوری است تا کاملا به هوش بیاید بین نیم تا یک ساعت است و در ادامه نیز با کنترل پزشک بیهوشی بیمار هوشیار می شود و علائم حیاتی او بعد از به هوش آمدن نیز کنترل می شود.

عوارض بعد از عمل جراحی خونریزی مغزی 

عوارض جراحی مغز

همانطور که ذکر شد، خونریزی مغزی عارضه بسیار خطرناکی است و باید جدی گرفته‌شود. مغز سیستم پیچیده‌ای دارد و کل سیستم بدن فرد در اختیار مغز است. هنگام خونریزی مغزی ارتباط مغز در محل عارضه مختل می شود، و ممکن است بیمار با مشکلاتی نظیر، اختلال در حرکت و تکلم، فراموشی، بینایی، فلج شدن و در نهایت مرگ درگیر شود. بنابراین ممکن است هر چه سریعتر به جراحی خونریزی مغزی نیاز داشته باشد.

مدیریت جراحی خونریزی مغزی بسیار پیچیده و تخصصی است. جراح با استراتژی هایی تلاش می کند تا مغز دچار آسیب بیشتری نشود. گاهی اوقات عوارض خونریزی مغزی به قدری مخرب هستند که زندگی و حیات فرد را به خطر می اندازند. از عوارض بعد از عمل جراحی خونریزی مغزی می توان خونریزی زخم یا هماتوم بعد از عمل، خطر عفونت و نکروز بافت اشاره کرد.

اگر اطلاعات کاملی درباره مراقبت های بعد از عمل جراحی مغزی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

مراقبتهای بعد از خونریزی مغزی 

بعد از بروز خونریزی مغزی پزشک متخصص مغز و اعصاب با توجه به شدت و محل حادثه، پروتکل درمانی مناسب را برای بیمار تعیین می کند. پزشکان با کمک دارو یا جراحی خونریزی مغزی را کنترل می کنند. گاهی نیاز است که بعد از برطرف شدن خونریزی مغزی بیمار از درمان های تکمیلی مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی انجام دهد؛ تا سلامتی خود را بدست آورد. همچنین متخصص مغز و اعصاب به بیمار توصیه هایی برای تغییر لایف استایل و رعایت برخی نکات می دهد تا در آینده با خطرات سلامتی کمتری مواجه شود.

سخن آخر

هنگام خونریزی مغزی اکسیژن به قسمتی از مغز نمی رسد و سلول های آن از بین می روند. در نتیجه مغز نمی تواند ارتباط بین سلول های عصبی با قسمت هایی از بدن را برقرار و عملکردها را کنترل کند. بنابراین بیمار دچار از دست دادن حافظه، اختلال در گفتار یا حرکت در قسمتی از بدن می شود.

فراموش نکنید که اگر فردی به خونریزی مغزی مشکوک باشد، باید هر چه زودتر به اورژانس مراجعه کند تا شانس زنده ماندن و حفظ سلامتی کامل بیشتر شود. دکتر متخصص مغز و اعصاب با آزمایش ها و کنترل هایی که انجام می دهد، وقوع یا عدم وقوع خونریزی مغزی را بررسی و راهکار مطمئنی برای درمان یا جراحی خونریزی مغزی اتخاد می کند.

دکتر خلیل میرزامحمدی با سال ها تحصیل و پژوهش و عضویت در فدراسیون جهانی جراحی مغز و اعصاب انواع جراحی های این حوزه مانند جراحی خونریزی مغزی را با جدیدترین تکنیک های روز انجام می دهند. برای آشنایی بیشتر با دکتر می توانید مطالب ایشان را در صفحات اجتماعی دنبال کنید. در صورت نیاز به تعیین وقت مشاوره با شماره های تماس ارتباط بگیرید. همچنین می توانید نظر خود را در کادر دیدگاه زیر درج کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر خلیل میرزامحمدی

دکتر خلیل میرزامحمدی

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

با کلیک بر روی دکمه زیر در مورد جراحی پارگی دیسک کمر بیشتر بدانید.

پاپ آپ دیسک کمر