رژیم غذایی بعد عمل تومور مغزی

تغذیه بعد از عمل جراحی تومور مغزی

یک رژیم غذایی سالم پس از جراحی مغزی می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. این مقاله برخی از بهترین مواد غذایی برای تسریع روند بهبودی را بر اساس تحقیقات بالینی مورد بحث قرار می‌دهد و به تشریح اهمیت تغذیه بعد از عمل تومور مغزی می ‌پردازد. ما به شما می گوئیم بهتر است بعد از جراحی تومور مغزی چه غذاهایی بخورید و از کدام غذاها اجتناب کنید.

نمونه هایی از رژیم های غذایی که می توانند به تقویت سلامت مغز کمک کنند نیز مورد بحث قرار خواهند گرفت. قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی، حتما با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

عناصر یک رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی مغز

روغن سالم و پروتئین در تغذیه

پس از آسیب به سر، پیروی از رژیم غذایی حاوی غذاهایی که به مغز سوخت رسانی می کند، ضروری است. بنابراین، یک رژیم غذایی خوب پس از آسیب مغزی باید سرشار از چربی های سالم و پروتئین باشد. چربی ها اهمیت ویژه ای دارند، زیرا بخشی از بسیاری از سلول های مغز در لایه ای چربی به نام میلین پوشانده شده است که به انتقال سریع اطلاعات بین سلول های مغز کمک می کند و بنابراین برای پردازش کارآمد اطلاعات ضروری است.

گیف اینستاگرام-دکتر میرزامحمدی

غذاهایی با سطوح بالایی از ترکیبات به نام فلاونوئید ها نیز گزینه ‌های عالی پس از جراحی مغز و اعصاب است. فلاونوئیدها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. این امر به ویژه پس از آسیب مغزی مهم است. زیرا این مولکول های ناپایدار می توانند باعث التهاب بافت مغز و همچنین تغییر در جریان خون مغزی شوند. بنابراین رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی در کمک به درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد!
لطفا مجددا اطلاعات تماس خود را وارد نمائید.

دکتر خلیل میرزامحمدی، متخصص جراحی مغز و ستون فقرات هستند که رتبه برتر بورد تخصصی دارند. برای گرفتن وقت مشاوره پزشکی یا جراحی با دکتر می توانید اطلاعات تماس خود را در فرم پر کنید تا در اسرع وقت همکاران ما با شما تماس بگیرند.

برای دیدن صحبت های بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران لطفا از کانال آپارات دیدن کنید.

گیف آپارات-دکتر میرزامحمدی

قبل از پرداختن به ادامه مطلب، شما می توانید در انتها با خواندن مقاله دوره نقاهت بعد از عمل تومور مغزی اطلاعات مفیدی در این مورد کسب کنید.

بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی چیست؟

غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی برای تامین سوخت مورد نیاز مغز برای بازیابی حیاتی هستند. در اینجا برخی از بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی آورده شده است:

گنجاندن شکلات تلخ در تغذیه

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای سطوح بالایی از منیزیم و آنتی اکسیدان است، دو ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز، که آن را به یک غذای عالی برای تسریع روند بهبودی تبدیل می کند. بنابراین توصیه می شود که شکلات تلخ در رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی در کنار سایر خوراکی ها باشد.

اگرچه فواید شکلات تلخ برای سلامتی به خوبی ثابت شده است، اما باید در حد اعتدال مصرف شود. شکلات تلخ حاوی مقداری قندهای فرآوری شده است که هنگام بهبودی پس از آسیب مغزی باید محدود شود.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح تومور مغزی

تغذیه ماهی چرب بعد عمل تومور مغزی

ماهی های چرب

انواع خاصی از ماهی ها که حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، برخی از بهترین غذاها برای بهبود آسیب مغزی هستند. مثلا ماهی سالمون سرشار از امگا ۳ است که برای تغذیه بعد از عمل تومور مغزی بسیار مفید است.

این به این دلیل است که مغز تقریباً ۶۰٪ چربی دارد و بیشتر محتوای چربی آن اسیدهای چرب امگا ۳ است. بنابراین، برای سوخت رسانی به ریکاوری مغز، دادن امگا ۳ به آن بسیار مهم است.
مغز در واقع از امگا ۳ برای بازسازی سلول های مغز استفاده می کند که برای حفظ انعطاف پذیری مغز یا توانایی آن برای تغییر و سازگاری ضروری است. امگا ۳ یک راه عالی برای ارتقاء ترمیم در مغز است که منجر به تسریع بهبودی می شود. بنابراین بهتر است ماهی های چرب را در رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی بگنجانید.
برخی از ماهی هایی که منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند عبارتند از:

• ماهی قزل آلا (حداقل ۴۱۲۳ میلی گرم در هر وعده)
• ماهی خال مخالی (حداقل ۴۱۰۷ میلی گرم در هر وعده)
• ساردین (حداقل ۲۲۰۵ میلی گرم در هر وعده)

برای به دست آوردن بیشترین فواید سلامتی از ماهی های چرب، بهتر است ماهی را پخته یا آب پز کنید.

خوردن روغن بذر کتان بعد جراحی تومور مغزی

روغن بذر کتان

به غیر از غذاهای دریایی، بسیاری از غذاهای غنی از امگا ۳ وجود دارند که می توانند پس از جراحی مغز مفید باشند. به عنوان مثال، روغن بذر کتان منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است و یک جایگزین عالی برای ماهی است.

در حالی که بسیاری از امگا ۳ موجود در روغن بذر کتان را نمی توان بدون تبدیل شدن به شکل قابل استفاده تری استفاده کرد، روغن بذر کتان همچنان می تواند یک افزودنی ارزشمند به رژیم غذایی فرد باشد.

تغذیه با سبزی تیره و پر برگ بعد عمل تومور مغزی

سبزی‌های تیره و پربرگ

سبزی های تیره و برگ دار مانند کلم پیچ و اسفناج غذاهای عالی برای بیماران پس از جراحی مغز هستند. آنها نه تنها برخی از مواد مغذی ترین مواد غذایی روی زمین هستند، بلکه سبزی های تیره و برگ دار نیز حاوی سطوح بالایی از امگا ۳ هستند. بنابراین باید در رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی گنجانده شوند.

به ویژه کلم پیچ حاوی سطح بالایی از ویتامین B است. ویتامین های B ارتباط بین سلول های مغز را بهبود می بخشد و ترمیم نورون ها را تقویت می کند. بنابراین، کلم پیچ می‌تواند یک مکمل فوق‌العاده برای رژیم غذایی بعد از عمل تومور مغزی باشد.

خوردن گردو و تخم کتان

گردو و تخمه کدو

انواع خاصی از دانه ها مانند گردو و تخمه کدو نیز منابع غنی امگا ۳ هستند. به عنوان مثال، گردو حاوی حدود ۲۵۰۰ میلی گرم امگا ۳ است. علاوه بر این، پوست گردو مملو از آنتی اکسیدان هایی است که التهاب را کاهش می دهد و باعث بهبودی مغز می شود. بنابراین بهتر است در رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی گنجانده شود.

تخمه کدو حاوی مقادیر خوبی از امگا ۳ نیز می باشد، اما دارای اسیدهای چرب امگا ۶ نیز می باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیش از حد امگا ۶ در واقع می تواند التهاب را افزایش دهد، چیزی که افراد باید در طول بهبودی خود پس از آسیب مغزی از آن اجتناب کنند. بنابراین، تخمه کدو را کم مصرف کنید و تا جای ممکن از رژیم تغذیه بعد از عمل تومور مغزی حذف کنید.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر خلیل میرزامحمدی

دکتر خلیل میرزامحمدی

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

با کلیک بر روی دکمه زیر در مورد جراحی پارگی دیسک کمر بیشتر بدانید.

پاپ آپ دیسک کمر