بیماری-پارکینسون-چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی بیماری سیستم عصبی است که منجر به اختلال در حرکت، لرزش دست، شلی گفتار و … می گردد. این بیماری جز بیماری هایی است که در حال حاضر درمان قطعی برای آن وجود ندارد، ولیکن با مصرف داروها می توان از علائم پیشرونده این بیماری جلوگیری نمود. علائم این بیماری با گذر زمان و پیشروی بیماری بیشتر می گردد. لذا شناخت علائم و مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه به معرفی بیماری پارکینسون، علائم و روش درمانی آن پرداخته شده است.

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر روی حرکت تأثیر می گذارد.  علائم به تدریج شروع می شود و گاهی اوقات تنها با یک لرزش کوچک در یک دست، که فرد به سختی متوجه آن می شود، آغاز می شود. علاوه بر لرزش ها که بسیار رایج هستند، این اختلال معمولاً باعث خشکی یا کند شدن حرکت نیز می شود.

بیماری پارکینسون عمدتا بر روی نورون های تولید کننده دوپامین در یک منطقه خاص از مغز تاثیر می گذارد. دوپامین ماده ای است که در تنظیم حرکت بدن نقش مهمی دارد و کاهش آن باعث بروز بیماری به نام پارکینسون می شود.

در مراحل اولیه این بیماری ممکن است حالت چهره به میزان کم بیانگر این بیماری باشد. ممکن است دست ها هنگام راه رفتن تکان نخورند. ممکن است حرف زدن فرد آرام یا مبهم شود. علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان بدتر می شود.

اگرچه این بیماری قابل درمان نیست اما داروها ممکن است علائم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.  گاهی اوقات جراح مغز و اعصاب ممکن است برای تنظیم مناطق خاصی از مغز و بهبود علائم، جراحی را پیشنهاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و شنیدن صحبت های دکتر خلیل میرزامحمدی درباره درمان بیماری ها و جراحی های مغز و اعصاب می توانید از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون برای هر کسی می تواند متفاوت باشد. علائم اولیه ممکن است خفیف و غیر قابل توجه باشد. علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شود و معمولاً حتی بعد از ایجاد علائم در هر دو طرف، در سمت اول شدیدتر خواهد بود.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علل بیماری پارکینسون چیست؟

• لرزش: لرزش معمولاً از یک اندام شروع می شود که اغلب دست یا انگشتان دست است. ممکن است فرد انگشت شست و سبابه را به هم بمالد که به آن لرزش پیل رولینگ گفته می شود. ممکن است لرزش در هنگام استراحت وجود داشته باشد.
  • حرکت آهسته (برادی کینزی): ممکن است با گذشت زمان بیماری پارکینسون حرکت را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند. قدم های فرد هنگام راه رفتن کوتاه تر می شود. بلند شدن از صندلی دشوار می شود.  فرد هنگام راه رفتن پاهای خود را روی زمین می کشد .
  • سفتی عضلات: سفتی عضلات می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد. عضلات سخت می تواند دردناک باشد و دامنه حرکت را محدود کند.
  • اختلال در قامت و تعادل: فرد می تواند قامت خمیده پیدا کند یا ممکن است دچار مشکل تعادل شود.
  • از دست دادن حرکات اتوماتیک: ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن، لبخند زدن یا حرکت دست ها هنگام راه رفتن کاهش پیدا کند.
  • تغییرات تکلم: تکلم ممکن است آرام، سریع، مبهم یا با تردید باشد و بیشتر حالت یکنواخت و بدون بالا و پایین های معمول را داشته باشد.
  • تغییرات نوشتار: نوشتن می تواند دشوار شود و دست خط فرد کوچک به نظر برسد.
  • افسردگی: این بیماری می تواند باعث تغییرات شیمیایی در مغز شود و باعث ایجاد افسردگی در فرد شود. افسردگی یکی از علائم اولیه این بیماری می باشد.
  • مشکلات گوارش: بیماری پارکینسون باعث کاهش توانایی هضم غذا می شود که ممکن است منجر به یبوست نیز شود. این امر باعث کاهش سطح انرژی در بدن می شود.

بسیاری از علائم بیماری پارکینسون از دست دادن سلول های عصبی است. علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است اما عوامل مختلفی در ایجاد این بیماری نقش دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

ژنتیک

محققان دریافته اند که عوامل ژنتیکی در بیماری پارکینسون تاثیر گذار است. برخی از جهش های ژنتیکی می تواند باعث این بیماری شود.

محرک های محیطی

برخی از محققان بر این باورند که برخی از عوامل محیطی مانند سموم دفع آفات و آلودگی های صنعتی در افزایش ریسک ابتلا بیماری پارکینسون تاثیر گذار هستند.

افزایش سن

بیماری پارکینسون به ندرت در جوانان دیده می شود. این بیماری معمولا در افراد با سنین بالا دیده می شود. در نتیجه با بالا رفتن سن خطر ابتلا به پارکینسون افزایش می یابد.

جنسیت

محققان دریافته اند که ابتلا به بیماری پارکینسون در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. دلیل این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که مردان بیشتر از خانم ها در معرض سموم و آلودگی ها هستند.

کاهش سطح استروژن

پس از یائسگی به دلیل کاهش سطح استروژن خطر ابتلا به پارکینسون افزایش می یابد. از این رو خانم هایی که بعد از یائسگی از درمان تنظیم هورمون استفاده میکنند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری می باشند.

کمبود ویتامین B

تحقیقات در این باره مشخص کرده است، افرادی که دارای کمبود ویتامین B هستند در مقایسه با افرادی که ویتامین B بدن آن ها تامین می شود بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند.

وارد شدن آسیب به سر

محققان می گویند بین بیماری پارکینسون و وارد شدن آسیب به سر، ضربه مغزی، گردن و ستون فقرات ارتباطی وجود دارد.

مزایای درمان بیماری پارکینسون

همان طور که گفته شد، علائم پیشرونده بیماری پارکینسون با کمک دارو یا استفاده از جراحی قابل کنترل می باشد. ضروری است که در صورت مشکوک بودن به بیماری پارکینسون، هر چه سریعتر، به پزشک متخصص مراجعه نمود. در این صورت علائم پیشرونده بیماری نظیر شلی گفتار، مشکل حرکتی، لرزش، مشکلات گوارشی و … قابل کنترل می باشد.

چه زمانی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

در صورت وجود هر یک از علائم مربوط به بیماری پارکینسون، نه تنها برای تشخیص این وضعیت بلکه برای رد علل دیگر علائم خود به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از پارکینسون

اگر چه که علت دقیق ابتلا به پارکینسون مشخص نمی باشد، ولیکن تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از رژیم غذایی حاوی کافئین می تواند از احتمال ابتلا به پارکینسون پیشگیری نماید. کافئین در قهوه، چای، نوشابه و چای سبز به فراوانی یافت می شود.

روش های درمان بیماری پارکینسون

همان طور که گفته شد، بیماری پارکینسون قالبا با کمک دارو قابل کنترل می باشد. در برخی مواقع ممکن است به منظور درمان قسمت های آسیب دیده مغز از جراحی نیز کمک گرفته شود.

بیماری پارکینسون
علائم ونشانه های بیماری پارکینسون

عوارض داروهای بیماری پارکینسون

مصرف داروها به موازات اثرات پیشگیری و درمانی ممکن است دارای عارضه هایی نیز باشد، معمولا پس از مصرف داروهای پارکینسون، عارضه خاصی رخ نمی دهد ولیکن در مواردی که احتمال وقوع آن زیر ده درصد می باشد، ممکن است افت فشارخون وضعیتی، افزایش فشارخون، ایسکمی، درد قفسه سینه، سرگیجه، سردرد، افسردگی، تهوع، یبوست، دیس کینزی، افزایش کراتین فسفوکیناز، خشکی دهان، اسهال، سوء هاضمه، استفراغ، بی اشتهایی، باکتری در ادرار، عفونت مجاری ادراری، خون در ادرار، تکرر ادرار، تنگی نفس و تب اتفاق بیافتد.

در صورت بروز هر یک از این عوارض ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه شود. شایان ذکر است که در با مصرف دارو از زوال عقل جلوگیری می گردد و همچنین از گیجی، سردر گمی و کند ذهنی جلوگیری می گردد. لذا حتما در صورت وجود بیمارب پارکینسون باید در مورد درمان دارویی اقدام شود.

هزینه درمان بیماری پارکینسون

هزینه درمان بسته به پیشروی بیماری، تخصص پزشک و داروی تجویزی متفاوت می باشد. لذا ضروری است که به جهت اطلاع دقیق از هزینه درمان به پزشک متخصص مراجعه شود.

کلام آخر

بیماری پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده است که با درمان دارویی می توان سرعت بروز عوارض آن را کاهش داد. لذا ضروری است که در صورت وجود علائم پارکینسون سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی