جراحی آندوسکوپیک دیسک

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر چیست؟

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر یکی از روش های درمان در دیسک کمر، ستون فقرات و مشکلات مهره ای می باشد. با ما همرا ه باشید تا در ادامه به این نوع جراحی بپردازیم. امروزه با پیشرفت هایی که در علم پزشکی به وجود آمده است، دریافته اند که به جای باز کردن بدن انسان و مشاهده و رسیدن به عضو مد نظر می توان از یک دوربین جهت مشاهده استفاده کرد که این وسیله دوربین آندوسکوپ نام دارد.

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر، که تقریباً تروما و آسیب بافتی را که اغلب با جراحی باز ستون فقرات پیش می آید، از بین می‌برد، در اروپا و آسیا رایج است، اما اخیراً در ایالات متحده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. طبق برآوردها، احتمالاً تنها حدود ۲۰ مرکز ایالات متحده این درمان را ارائه می‌دهند. بر اساس داده های موجود، هرسال تقریباً ۱.۶ میلیون جراحی دیسک در ایالات متحده انجام می‌شود. به حداقل رساندن میزان آسیب بافتی، تروما و درد پس از عمل برای بهبود شرایط هر بیمار پس از جراحی کمر، حائز اهمیت است. در طول سال‌ها، شاهد پیشرفت‌های بزرگی در فناوری، ابزار و تجهیزات پزشکی و روش‌های جراحی دیسک کمر بوده‌ایم. جراحی آندوسکوپیک دیسک در حال حاضر مهمترین نمونه از پیشرفت متخصصان در درمان جراحی بیماران مبتلا به کمر درد و گردن درد است.

برای دریافت مشاوره، فرم زیر را پر کنید:

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
در ارسال فرم مشکل پیش آمده! مجددا تلاش کنید.

ESS چیست؟

طبق تعریف، ESS جراحی آندوسکوپییک دیسک کمر یک روش جراحی نوین با استفاده از برش‌های کوچک (کمتر از ۱ سانت) و سیستم‌های لوله‌ای کوچک و آندوسکوپ برای تصویرسازی محل جراحی است.

در حالی که روش‌های جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر معمولاً برای درمان سایر نواحی بدن (مثلاً دستگاه گوارش) استفاده می‌شود، پیشرفت‌ علم در زمینه های نورشناسی، تجسم بافت‌ها و تصویربرداری کمر، سبب شده است جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر به یک انتخاب درمانی جراحی برای بسیاری از بیماران تبدیل گردد.

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر یک نوع پیشرفته از جراحی دیسک با حداقل میزان تهاجم است که برای ارائه سریعتر بهبودی و درد کمتر نسبت به روش‌های جراحی باز دیسک کمر طراحی شده است.

این جراحی را با سایر انواع جراحی دیسک اشتباه نگیریم.

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر را نباید با روش‌های قدیمی مانند جراحی‌های کم تهاجمی، میکرو تهاجمی و یا لیزری دیسک، اشتباه گرفت. یک جراح مغز و ستون فقرات که به طور منظم جراحی آندوسکوپیک را با استفاده از لوله های مخصوص جراحی و درون‌بین آندوسکوپ، برای معاینه داخل مجراها و حفره‌های بدن انجام می‌دهد، جراحی به روشی متفاوت انجام می شود و مزایای احتمالی بسیاری را به بیماران ارائه می دهد، از جمله:

  • جمع‌کننده‌های لوله‌ای نیاز به برش بافت‌های نرم را کاهش می‌دهند.
  • خونریزی کمتر
  • درد کمتر بعد از عمل
  • بهبودی سریع

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عمل دیسک کمر با لیزر پیشنهاد می کنیم مقاله لینک شده را مطالعه نمائید.

خطرات احتمالی آندوسکوپیک دیسک کمر

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر یک مهارت جراحی بسیار تخصصی است که هنوز در مراحل مقدماتی است. به این ترتیب، تعداد نسبتا کمی از جراحان، تکنیک های آندوسکوپیک دیسک را به طور منظم انجام می دهند تا مهارت داشته باشند.

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

ابتدا بیمار برای جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر از جمله تجویز بی حس کننده موضعی جهت جلوگیری از درد آماده می شود سپس یک برش پوستی ۱ سانتی متر ایجاد می شود و یک تروکار ابزاری با انتهای تیز است که در پزشکی و جراحی به کار می‌رود (به اندازه عرض یک مداد) وارد می شود.

سپس یک دوربین کوچک از طریق تروکار به ناحیه مورد نظر دیسک وارد می شود. در طول جراحی، دوربین بدون مکث تصاویر محل عمل را بر روی مانیتور در دید جراح به نمایش می‌گذارد. دوربین آندوسکوپی در طول عمل به جراح، کمک و راهنمایی می کند.

پس از پایان عمل، دوربین آندوسکوپی و تروکار به آرامی برداشته می شود.

آیا شما مناسب آندوسکوپیک دیسک کمر هستید؟

بسیاری از بیماران که مناسبجراحی آندوسکوپیک دیسک کمر هستند، به عنوان مبتلایان به انواع شایع اختلالات کمر تشخیص داده شده اند. برخی از این تشخیص ها عبارتند از فتق دیسک متوسط تا شدید، آرتروپاتی فاست و تنگی نخاع.  با این حال، جراحی همیشه اولین درمان نیست. به طور کلی توصیه می شود که انواع درمان های غیر جراحی (مانند تزریق نخاعی و یا فیزیوتراپی) قبل از هر نوع جراحی دیسک از جمله جراحی آندوسکوپیک انجام شود.

زمان بهبودی دیسککتومی آندوسکوپی

زمان بهبودی برای عمل دیسککتومی آندوسکوپی یا جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر به نوع کاری که انجام می دهید بستگی دارد.

برای افرادی که کارهای اداری و انواع دیگر کارهای کم تحرک انجام می دهند، زمان بهبودی معمولا یک تا دو هفته است. برای افراد فعال تر، مانند ورزشکاران زمان بهبودی ممکن است چهار تا شش هفته به طول بیانجامد.

در طول دوره بهبودی، باید به طور فعال در یک برنامه فیزیوتراپی شرکت کنید. فیزیوتراپی به بهبودی و بازگشت سریعتر به فعالیت های معمولی کمک می کند. همچنین ممکن است برخی بیماران در طول دوره نقاهت نیاز به مصرف مسکن داشته باشند.

ریکاوری چقدر طول می کشد و  پس از چه زمانی می توانید به سر کار برگردید؟

جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر حدود سه ساعت طول می کشد. پس از آن نباید درد زیادی را تجربه کنید، اما ممکن است کمی درد داشته باشید. پس از آن، باید ببینید که بدن شما به جراحی چگونه پاسخ می دهد. اکثر بیماران بلافاصله پس از جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر احساس بهتری می کنند و می توانند در عرض چند روز به سر کار بازگردند. ذکر این نکته ضروریست که به علائم بدن خود گوش دهید و با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که برای از سرگیری فعالیت های عادی آماده هستید حتی اگر احساس بهبودی دارید از بلند کردن اجسام سنگین تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد، خودداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله به یکی از پیشرفته ترین نوع جراحی دیسک یعنی جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر پرداختیم. انتخاب نوع جراحی بسته به شدت و نوع مشکل بیمار به عهده بهترین جراح مغز و اعصاب می باشد.

بیشتر بدانیم

عوارض جراحی دیسک گردن

عوارض جراحی دیسک گردن نیز مانند عوارض تمامی جراحی‌ها اجتناب ناپذیر است. عوارض یک جراحی معمولا برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است برخی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر خلیل میرزامحمدی

دکتر خلیل میرزامحمدی

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

با کلیک بر روی دکمه زیر در مورد جراحی پارگی دیسک کمر بیشتر بدانید.

پاپ آپ دیسک کمر